Cascais-Sesimbra-Lagos

Ankervinsj. Hvilespenning. Startbatteri. Problem. Jeg løfter et øyebryn. Snekkern snakker til meg, han står med multimeteret i hånda og ser frustrert ut, det kommer mange ord, jeg skjønner at jeg må skjønne hva som blir sagt. Jeg prøver å konsentrere meg. Slepegenerator. Ladespenning. 12,1. 12,2. 12,6. Hjernen min trekker seg bakover som om den forsøker å gjemme seg bakerst i kraniet, jeg sparker den ut i ringen igjen. Kjøleboks. Forbrukspakke. Vindmølle. 11,8. Jeg forstår at vi har et problem med batterilading, som vi ikke veit hva vi skal gjøre med. Landstrøm. Motorlading. Dynamo. Vi starter motoren, Snekkern måler på batteriet og på dynamoen, jeg øker turtallet, han måler igjen. Det ser ikke ut til å hjelpe, vi kveler motoren og Snekkern begraver seg i en haug bruksanvisninger og oppslagsverk. Jeg tegner en delfin.
En god stund seinere kommer han ut av papierene og ser overraskende fatta ut. Drivreim. Børster. Feltledning. Diode. Jeg nikker. Han går ned i motorrommet igjen. Det tar tid. Han finner ingen feltledning, den er kanskje innebygd, noe som innebærer at vi ikke kan gjøre et luretriks med en 'bypass' rundt regulatoren. Jeg løfter to øyebryn. Hjernen min vrir seg før den plutselig bretter seg sammen som en transformer, eller egentlig litt mer som en animert origamifigur, og blir en liten flat pakke helt bakerst i mørket der den håper ingen kan se den. Snekkern leser mer. Så rydder vi på plass senga og drikker første dose koleravaksine. Den har vært med fra Oslo og gjort oss avhengig av å holde kjøleboksen kald. Neste og siste dose skal drikkes om en uke, og må oppbevares kaldt til da, men deretter kan vi klare oss uten kjøleboks. Det sparer forbrukspakka, men er ikke til særlig hjelp for startbatteriet, som vi nå av en eller annen grunn ikke får over 12,6 volt.
Det er mulig ladeproblemet har vært der hele tida, men vi har hatt så hyppig tilgang til landstrøm at vi ikke har oppdaga det før. Etter en uke på svai i Cascais begynte vi å ane feilen. Vi måtte lade før vi ødelegger batteriene, og vi var klare for å flytte på oss, vi letta anker og gikk noen timer for motor, til Sesimbra. Da vi ikke hadde fått topplada da heller, ble vi enige om å få noen andre til å se på det. Etter en natt på anker i Sesimbra med våre etterhvert veldig gode naboer Erik og Cecilie på Kaja, vinka vi adieu, letta anker i tolvtida og gikk 110 nautiske til Lagos for å rekke åpningstidene fredag. Det ser ut til å være en fin gammal by, vi har både dusj og landstrøm og vi har funnet en fyr som skal se på dynamoen tirsdag morgen. Vi håper det er lett og billig, for vi skal til Marokko snarest, og det med et mannskap vi aldri har møtt før.

 

Maja, 3. okt 09, Lagos

Javascript is required to view this map.

Lagos-sagos-marokkus

Kurs for Marokko nå? Nytt batteri? Dere fant vel raskt ut av det tenker jeg. Og kanskje like greit at det skjedde nå, før dere kommer dit det bare er brukte deler å få kjøpt og minibanken ligger langt inni byen et sted. (Tenker på Senegal nå. Skal dere innom der?)

Det er like spennende å lese loggen din/deres hver gang! Sjekker for nytt daglig nå. Følger med på værmeldinga óg. Så pass fortsatt veldig godt på hverandre! Vi vil ha mer!  :-)

- Mikal

Hei, hurra!

Hei Mikal, takk for hyggeligheter! Vi ligger i Lagos fortsatt, vi får mannskap på tirsdag og de skal nok uansett akklimatiseres og bekjentgjøres en kveld før vi går noe sted som helst. Dynamomannen kommer også på tirsdag. Vi vil helst ikke ha nye batterier da de vi har var nye da vi dro, og vi tror vi har klart å holde spenninga høy nok. Vi får se da.

Planen videre er litt avhengig av utfallet av et planleggingsmøte med mannskapet, men jeg tror, litt avhengig av værmelding, at blir det korte dagsetapper til hyggelige steder enten her i området eller i Marokko, eller helst begge deler. Senegal blir for langt sør for oss, vi skal nok ikke lenger sør enn Agadir for å ikke få vindene helt feil når vi skal over til Kanariøyene. Du kan jo kanskje komme oppover?

Idag har vi lappa den genoaen vi egentlig vil seile med (den observante leser vil huske at underliket var i ferd med å gå i oppløsning, vi valgte derfor å bytte før Biskaya) og drukket gin tonic i et forsøk på å blende inn blant britisk upper class, i morra venter 13 meter håndsøm.

Maja

Ok bra

Det var lett, det var billig, og mannskapet ser ut til å være veldig hyggelige.

Så bra!

Lading i orden og et lovende mannskap er et bra utgangspunkt :-)